Norwegian Report post Posted July 21, 2010 Hi! Last week MY grandfather gave me a Singer 29-4 that HIS grandfather used to sew on! + (a lot of old hand tools) I've spent the last days cleaning and fixing up the old (from 1896!) machine again.. The spring (part nr 8619?) on the thread tensioner on top of the machine broke into small pieces.. Does anyone know where I might find parts for such an old machine? It might of course be possible to find another spring that might fit, but original parts are more fun.. Thankful for any help! Rik Quote Share this post Link to post Share on other sites
CowboyBob Report post Posted July 22, 2010 Sounds like this machine has alot of history.We have almost every part in stock for it including the spring you need. Give us a call 1-866-362-7397 Bob Quote Share this post Link to post Share on other sites
Trox Report post Posted July 26, 2010 Hi! Last week MY grandfather gave me a Singer 29-4 that HIS grandfather used to sew on! + (a lot of old hand tools) I've spent the last days cleaning and fixing up the old (from 1896!) machine again.. The spring (part nr 8619?) on the thread tensioner on top of the machine broke into small pieces.. Does anyone know where I might find parts for such an old machine? It might of course be possible to find another spring that might fit, but original parts are more fun.. Thankful for any help! Rik Hei Rik! Jeg svarer deg på Norsk nå så ingen skal bli sure for at de mister kunder! Du trenger ikke handle med Usa når du bare trenger denne delen. ( selv om jeg forøvrig har handlet av ham under selv og er fornøyd med servisen) Gunnar Hagen AS skomaker engros på kjeller har den delen. han selger deler til adler sko repratør maskiner som er identiske . Jeg har selv en 29 k 72 og 2 stk Adler 30 - 10 som jeg bruker ( som er tyske Durkopp Adlers modell av den samme maskinen) Singer 29k maskinen blir fortsatt produsert rundt omkring i verden i forskjellige varianter men temmelig like som din. Jeg har selv noen deler liggende til 29 k, men denne fjæra har jeg ikke. Sist jeg var hos Gunnar hagen og kjøpte noen reservedeler til min maskin så jeg at de hadde en eller flere slike fjærer liggende i den gamle dele reolen sin. Du trenger heller ikke noen orginal fjær der, bare en som passer på lengde og bredde. Men Gunnar hagen As har nok helt sikkert denne delen. http://www.gunnarhagen.no/ lykke til! Trox Quote Share this post Link to post Share on other sites
Norwegian Report post Posted July 26, 2010 Hei Rik! Jeg svarer deg på Norsk nå så ingen skal bli sure for at de mister kunder! Du trenger ikke handle med Usa når du bare trenger denne delen. ( selv om jeg forøvrig har handlet av ham under selv og er fornøyd med servisen) Gunnar Hagen AS skomaker engros på kjeller har den delen. han selger deler til adler sko repratør maskiner som er identiske . Jeg har selv en 29 k 72 og 2 stk Adler 30 - 10 som jeg bruker ( som er tyske Durkopp Adlers modell av den samme maskinen) Singer 29k maskinen blir fortsatt produsert rundt omkring i verden i forskjellige varianter men temmelig like som din. Jeg har selv noen deler liggende til 29 k, men denne fjæra har jeg ikke. Sist jeg var hos Gunnar hagen og kjøpte noen reservedeler til min maskin så jeg at de hadde en eller flere slike fjærer liggende i den gamle dele reolen sin. Du trenger heller ikke noen orginal fjær der, bare en som passer på lengde og bredde. Men Gunnar hagen As har nok helt sikkert denne delen. http://www.gunnarhagen.no/ lykke til! Trox Takk! Vet du om det finns noen forhandler i Norge som kan levere skinn av høy kvalitet? Til saler, vesker og skor.. Rik Quote Share this post Link to post Share on other sites
Trox Report post Posted July 27, 2010 Takk! Vet du om det finns noen forhandler i Norge som kan levere skinn av høy kvalitet? Til saler, vesker og skor.. Rik Hei! Jørn Jensen http://www.jjensen.no/ Total leverandør alt til lærarbeid, Der får du råd hjelp og alt du trenger, familie bedrift av sjuende generasjon lærarbeidere, lillestrøm. Skinnlåven i Hønefoss er konkurenten og leverer også alt innen lærarbeid, verktøy og råvarer http://www.skinnlaaven.no/shop/ Da er det ikke kunder til flere slike butikker i norge. Så har du C hemsen Oslo som er engros på skinn og lær, de har også litt av det nødvendigste verktøyet. De er rimelige men selger helst stort. http://chemsen.no/. Hvis du er ny med lærarbeid anbefaler jeg deg å bruke Jørn Jensen eller skinnlåven, fordi der lærer du mest, selv om prisen kan være noe høyere, så får du det igjen dobbelt med verdifull "know how" Selv handler jeg hos alle sammen, mest J. Jensen og C hemsen som jeg anbefaler. Hvis du skal sette igang en stor produksjon finnes det også andre muligheter, isåfall får du kontakte meg igjen. J.Jensen reiser også rundt i hele landet og selger på messer, hvis du bor vanskelig til oppe i ei røys. Jeg bor i Oslo og derfor er det lettvindt for meg. Alle har de nettsider og sender med post også ( C Hemsen vet jeg ikke om sender). Det finnes også skomaker grosister som også har noe lær, Gunnar Hagen og en i Drammen jeg ikke husker navnet på i farta. Håper dette var til hjelp for deg! Hvis det er noe annet du lurer på kan du sende meg en PM direkte til min profil, så slipper alle andre å lure på hva vi snakker om på et forum som skal være for alle. Trox Quote Share this post Link to post Share on other sites
alb Report post Posted July 27, 2010 Hey Trox - I like seeing other languages on the forum. It's the only time I see Norwegian - that's for sure. Google Translate is a cool application! I've even learned a couple of cuss words in German - lol! Quote Share this post Link to post Share on other sites
Norwegian Report post Posted July 27, 2010 Hey Trox - I like seeing other languages on the forum. It's the only time I see Norwegian - that's for sure. Google Translate is a cool application! I've even learned a couple of cuss words in German - lol! Sorry about the Norwegian.. Trox just introduced me to what I might find here in Norway.. I'm kind of new in the country and very thankful for all the help I can get here.. From now on I'll stay with English. Thanks again Trox! Rik Quote Share this post Link to post Share on other sites
Trox Report post Posted July 29, 2010 Hey Trox - I like seeing other languages on the forum. It's the only time I see Norwegian - that's for sure. Google Translate is a cool application! I've even learned a couple of cuss words in German - lol! Hi alb! It is not polite to use foreign languages in the forum, But I had to tell Rik where to buy the most basic stuff here in Norway. However, I had not done without the help and know how I receive here on Leatherworker net Net. And from Great guy and sewing machine dealer Bob (sewmun) Thanks you all! Do not trust Google as your only source! For example, Norwegian has three extra letters that do not exist in other alphabets. These set completely different meanings in words. Æ Ø and Å. Google do not use them. Quote Share this post Link to post Share on other sites